Eddig csak a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, szankcionálhatta a rendőrség, a rakomány hosszát és összsúlyát nem. Egy 2009-es kormányrendelet értelmében a jármű vagy járműszerelvény megengedett legnagyobb össztömegtúllépésének közigazgatási eljárásban történő szankcionálása alól ki vannak véve az M1 és az N1 kategóriába sorolt járművek. A 2012-es szabálysértési törvény szerint az M1, illetve N1 kategóriába sorolt járműveket túlméretezett szállítmányok esetén a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértéséért büntethették.
Mit jelent az M1 és N1 kategória?
– Az M1 kategória: személyszállító kisteherautó, mely a sofőr ülésén kívül legfeljebb 8 ülőhellyel rendelkezik.
-Az N1 kategória: áruszállító gépkocsi, legfeljebb 3,5 tonna műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel. A túlméretezett járműveket a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése címén büntették eddig.
A KRESZ 2021. január 31-én hatályba lépő módosítása már nem tekinti kivételnek az M1-N1 kategóriájú járműveket vagy járműszerelvényeket, így ettől az időponttól kezdve a megengedett legnagyobb össztömeg túllépése közigazgatási bírsággal lesz sújtandó. A KRESZ szigorítása értelmében január 31-től akár félmillió forintos közigazgatási bírságot is kiszabhatnak a rendőrök a szabálytalanul vontató, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvényekre akkor is, ha azok személy- vagy kisteherautókból állnak. A bírságolás lehetőségének kiterjesztése az M1 és N1 járműkategóriákra lehetővé teszi a rendszám és a forgalmi engedély elvételét is.